Sport

#Z historii sportu: „Droga do zwycięstwa”, czyli o tym, jak Michael Schumacher wyprzedził swoją epokę

Czerwony bolid Ferrari zmierzający po kolejne, ente już zwycięstwo w sezonie – to obrazek, który bez wątpienia na dobre znalazł miejsce w pamięci wielu ludzi. Za kierownicą oczywiście nie kto inny, jak „Schumi”. Często na torze toczył walkę z samym sobą i z historią, na kartach której zapisał się wielkim zgłoskami już na zawsze.

 

Wczesne początki

 

Michael Schumacher urodził się 3 stycznia 1969 roku w Hürth. Od najmłodszych lat jego losy związane były z motoryzacją. To dzięki jego tacie, który dostosował gokarta, tak aby 4-latek mógł zasiąść za jego sterami. Niedługo później mały chłopiec został najmłodszym członkiem klubu kartingowego, w którym to rywalizował na torze w Kerpen-Horrem. W wieku sześciu lat po raz pierwszy wygrał klubowe mistrzostwa. To był pierwszy jego triumf, i jak się wkrótce okazało, pierwszy z wielu.

 

Pierwsza licencja

 

Obiecujący kierowca pierwszą licencję uzyskał w Luksemburgu. Miał 12 lat, a prawo niemieckie zezwalało na jej uzyskanie dopiero w wieku 14. Z tego też powodu zdobył ją w innym państwie.

 

Rozwój talentu

 

Zaledwie rok po zdobyciu niemieckiej licencji Schumacher został Kartingowym Mistrzem Niemiec Juniorów. Następnie triumfował wśród seniorów w kraju jak i całej Europie. Po tych sukcesach rozpoczął starty w niemieckiej Formule Ford i Formule König, okazując się najlepszym w drugim z cykli. W 1990 roku zdobył mistrzostwo w Niemieckiej Formule 3. Dobrze zaprezentował się także w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych oraz w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Jeden raz wystąpił także w Japońskiej Formule 3000 – zajął wtedy drugie miejsce. Schumi pewnie kroczył w kierunku najbardziej prestiżowej serii wyścigowej świata.

 

Debiut w F1

 

Pierwszy start w F1 przypadł na wyścig o Grand Prix Belgii w 1991 roku. Wystąpił wtedy w zespole Jordana, zastępując Bertranda Gachota. Młodzieniec zajął siódme miejsce w kwalifikacjach, co było dużą niespodzianką. Była to najlepsza pozycja startowa zespołu w całym sezonie 1991. Schumacher zwrócił na siebie uwagę całego świata wyścigów. Zawodów jednak nie ukończył. Już na pierwszym okrążeniu w jego bolidzie awarii uległo sprzęgło, co uniemożliwiło dalszą jazdę. W tym sezonie wystąpił jeszcze w pięciu wyścigach. Jednak jeździł już dla zespołu Camel Benetton Ford. Dwukrotnie uplasował się na szóstej pozycji, raz na piątej, Ostatnich dwóch Grand Prix nie ukończył.

 

Pierwsze sukcesy

 

Sezon 1992 to czas, gdy Michael po raz pierwszy stanął na podium F1 (trzecie miejsce w Grand Prix Meksyku) i odniósł pierwsze zwycięstwo na torze Spa-Francorchamps w Belgii. Sezon zakończył na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej. Nieco gorzej było rok później, a może nawet nie tyle gorzej… Schumacher nie ukończył siedmiu wyścigów, lecz w każdym innym, w którym przekraczał linię mety, robił to na miejscach 1–3. W ostatecznych rozrachunku dawało mu to czwartą lokatę po ostatnim Grand Prix.

 

Tytuł mistrzowski

 

Pierwszy triumf w klasyfikacji łącznej miał miejsce w sezonie 1994. Schumi odniósł w nim aż osiem zwycięstw. Jednak to nie tytuł Schumachera był najważniejszy. Rok 1994 był tragiczny dla świata F1. Śmierć Ayrtona Senny i Rolanda Ratzenbergera były ogromnym ciosem dla całego sportowego środowiska i nie tylko. Ciężko ranny został także jeden z mechaników Ferrari. A to wszystko w czasie jednego weekendu o Grand Prix San Marino.

1995

 

W kolejnym roku startów Schumacher ponownie wygrał cykl. Dziewięć razy stawał na najwyższym stopniu podium. Na swoim koncie zgromadził 102 punkty. Po zdobyciu drugiego tytułu z rzędu zdecydował się na podpisanie kontraktu z nowym zespołem, zespołem, który nie był na topie stawki, jak jego dotychczasowy team, Benetton Ford.

 

Początki w Ferrari

 

W latach 1996-1999 Schumacher wygrywał wyścigi, ale nie zdołał wywalczyć kolejnego mistrzostwa, Najbliżej był w 1997 roku, kiedy to do ostatniego wyścigu sezonu przystępował z przewagą jednego punktu nad drugim w klasyfikacji Jacquesem Villeneuvem. W trakcie zawodów bolid Schumachera doznał awarii, a w momencie wyprzedzania go przez rywala w walce o tytuł, próbował uszkodzić jego samochód… Michael został ukarany wykluczeniem z klasyfikacji mistrzostw za swoje niechlubne zachowanie.

 

Złote czasy

 

Okres 2000-2004, to czas, w którym Schumacher odnosił największe sukcesy w karierze. Pięciokrotnie z rzędu został Mistrzem Świat F1. W sezonie 2002 we wszystkich wyścigach cyklu stanął na podium. Tworzył historię na naszych oczach.

W 2005 roku zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, a rok później drugie.

 

Koniec kariery, powrót i kolejne zakończenie kariery

 

Po sezonie 2006, Schumacher zdecydował się na rozbrat z rolą zawodnika F1. Nadal pozostał w ekipie Ferrari, jednak już w innej roli.

Bez startów wytrzymał do 2010 roku, kiedy to związał się z zespołem Mercedesa. Występował tam do sezonu 2012, jednokrotnie stając na podium, podczas Grand Prix Europy 2012.

Oficjalne zakończenie kariery nastąpiło razem z końcem sezonu.

 

Wypadek na nartach

 

W 2013 roku Michael Schumacher doznał ciężkiego wypadku w czasie jazdy na nartach. Przez pewien czas przebywał w stanie śpiączki farmakologicznej, z której został wybudzony 16 czerwca 2014 roku, Cały czas trwa rehabilitacja i walka mistrza o powrót do  zdrowia. Wsparcie i modlitwa otoczenia z pewnością mu w tym pomagają. Miejmy nadzieję, że już wkrótce zobaczymy Michaela w pełni sił.

 

Najwięcej:

 

Najwięcej tytułów mistrzowskich (siedem), najwięcej tytułów z rzędu (pięć), najwięcej razy na podium w klasyfikacji końcowej (dwanaście), najwięcej zwycięstw (91), najwięcej zwycięstw w jednym sezonie (13), najwięcej miejsc na podium (155), najwięcej podiów w sezonie (17), najwięcej podiów z rzędu (19).

 


To nie wszystkie rekordy „Schumiego”… Swoją perfekcyjną jazdą na dobre zajął jedno z najważniejszych miejsc w świecie historii F1. Pokazał, że umie walczyć i wygrywać. Oby i walka, którą teraz toczy zakończyła się zwycięstwem mistrza.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *