News

Czy sesja musi być synonimem stresu?

Nieuchronnie zbliża się najbardziej „nie-wyczekiwany” moment dla studentów, ale równocześnie nasz ostatni etap przed wakacjami. SESJA. Dla niektórych już się zaczęła, inni jeszcze odliczają dni. Czy naprawdę ten niedługi okres musi być aż tak stresujący?

Stres jest fizyczną lub psychiczną reakcją organizmu na stawiane mu wymagania. Początkowo może objawiać się pobudzeniem do działania, ale może go zastąpić dyskomfort i zniechęcenie, a w końcu kompletne zaniechanie jakichkolwiek działań. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do różnych chorób czy innych nieprzyjemnych powikłań. W zależności od rodzaju, ale i natężenia wymagań, jakie będziemy stawiać naszemu organizmowi, będzie on zmieniał swoje reakcje. Ale stres może nam też pomóc. Czasem jest wskazany, bo działa wręcz mobilizująco. Każdy z nas różni się odpornością i reakcją na stres. Mimo, że cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on niezbędnym elementem życia każdego człowieka.

A jak jest z sesją? Stres przed i podczas samego egzaminu jest zjawiskiem absolutnie naturalnym. Każdy egzamin ostatecznie wydaje się łatwy, ale dopiero po jego zaliczeniu.

Oto kilka wskazówek jak pokonać stres i w końcu zmotywować się do nauki:

  1. Bądź sumienny – nie szukaj wymówek, postaraj się zrezygnować z błahych czynności, które odwracają Twoją uwagę. Wiadomo, każde zajęcie wydaje się w tym momencie lepsze i ciekawsze, ale większość z nich naprawdę może poczekać.
  2. Nie myśl, że musisz się uczyć, ale że chcesz to robić. Robisz to dla siebie. Możesz odnieść sukces, nie wiesz co przyniesie przyszłość. Być może masz tak, jak większość studentów, czyli nie uczysz się po to, aby się nauczyć, lecz aby zdać. Pomyśl o nauce jako narzędziu, które pomoże Ci się stać kimś bardziej świadomym, mądrzejszym, czy bogatszym wewnętrznie.
  3. Bądź kreatywny – nauka to nie tylko ciągłe czytanie notatek i skryptów. Zaangażuj swoje zmysły. Badania pokazują, że najwięcej korzyści przynosi działanie.
  4. Nie zapominaj o przerwach. Nie chcesz odpoczywać, bo boisz się straty czasu? Ta przerwa może być dla Ciebie zbawienna. Dotleń mózg, otwórz okno, wyjdź na spacer.
  5. Pozbądź się rozpraszaczy. Wynieś swój telefon chociażby do innego pomieszczenia, bądź schowaj w miejscu, do którego nie zajrzysz – naprawdę pomaga.
  6. Ostatnie i najważniejsze: bądź świadom, że każdy popełnia błędy i nie zawsze wszystko się udaje. Podejdź do tego na luzie. Świat się nie zawali.

Foto. źródło: https://pl.freepik.com/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Studentka II roku I stopnia Produkcji medialnej na UMCS-ie. Związana z Telewizją Akademicką TV UMCS. Zainteresowania: plastyka, sport, muzyka.