Współzałożyciel, tworzącej muzykę elektroniczną, grupy Kraftwerk zmarł w wieku 73 lat. Artysta odszedł 29 kwietnia, jednak dopiero teraz zdecydowano się ogłosić ten fakt. Informacja została potwierdzona przez jednego ze współpracowników Schneidera, a także przez wytwórnię muzyczną Sony. Powodem śmierci artysty była choroba nowotworowa.

Florian Schneider od dzieciństwa interesował się muzyką. Grał na flecie, skrzypcach i gitarze. Jednak klasyczne instrumenty były dla niego zbyt oczywiste, dlatego często nadawał im elektroniczne brzmienie. Gdy okazało się, że flet jest zbyt ograniczający, kupił mikrofon, później głośniki i syntezator. Był to dla niego pewien proces.

Podczas studiowania w Dusseldorfie grał w różnych zespołach, zaczynał w grupie Pissoff. W 1970 roku zafascynowany muzyką eksperymentalną, krautrockiem i mechanicznym brzmieniem, założył Organisation wraz z Ralfem Hutterem, która potem zmieniła nazwę na Kraftwerk.

Dla zespołu przełomowym momentem było wydanie w 1974 roku czwartej płyty- Autobahn. Album skomponowany prawie wyłącznie na podstawie syntezatora, zawierający partie wokalne i oryginalne rozwiązania, okazał się międzynarodowym sukcesem i podbił listy przebojów w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. Tytułowy utwór z płyty, trwający 22 minuty, miał oddawać dłużące się i monotonne podróże autostradami Nadrenii.

W 1975 roku do Schneidera i Huttera dołączyli Wolfgang Flür i Karl Bartos, jednak w późniejszych latach skład zespołu często się zmieniał. Na przełomie lat 80. i 90. opuścili oni grupę i zastąpili ich dwaj nowi członkowie.

Wraz z odkrywaniem kolejnych elektronicznych rozwiązań i zyskiwaniem coraz większej popularności, Kraftwerk wydało cztery albumy, które miały znaczący wpływ na rozwój muzyki- Radio-Activity (1975), Trans- Europe Express (1977), The Man Machine (1978) i Computer World (1981).

Futurystyczne brzmienie Kraftwerk było podkreślane przez nowatorskie jak na tamte czasy, teledyski. Jedynymi z najbardziej znanych są te do utworów The Robots i The Model.

Po wydaniu albumu Electric Cafe w 1986 roku grupa zawiesiła działalność, którą wznawiała kilka razy.

Zespół Kraftwerk wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki zarówno elektronicznej, jak i popularnej. Ich muzyka zainspirowała Davida Bowiego do stworzenia tak zwanej trylogii berlińskiej były to albumy Low, Heroes i Lodger, wydane w latach 1977–1979. Dzięki nowatorskiemu, jak na lata 70. brzmieniu, zespół stał się inspiracją dla szeregu twórców z gatunku synth pop- takich jak Ultravox, The Human League, Gary Numan, Visage, Soft Cell czy Eurythmics. Także David Gahan wspominał, że muzyka Kraftwerk w znacznym stopniu wpłynęła na twórczość Depeche Mode. Dzięki syntezatorowym brzmieniom, innowacyjnym technikom, komponowaniu ludzkiego głosu z komputerowymi dźwiękami, w późniejszych latach rozwinęło się techno, house i elektroniczna muzyka taneczna.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *