Pozbycie się nałogu to nadal jedno z najpopularniejszych postanowień noworocznych nie tylko wśród Polaków. Czy w tym roku i Ty podejmiesz wyzwanie?

Przeciętny palacz próbuje rzucić ten nałóg co dwa i pół roku. Dym tytoniowy zawiera mieszaninę 4000 różnych związków chemicznych. Jest to przyczyna chorób i śmierci wielu palaczy. Zbliżający się nowy rok to dobra okazja do rzucenia tego nałogu.

W Polsce, podobnie jak i w całej Europie, panuje moda na niepalenie. Według ekspertów ochrony zdrowia publicznego popularyzacja i używanie  e-papierosów doprowadziły do spadku liczby palaczy. Dzieje się tak zarówno w Polsce jak i innych krajach. Statystyki palenia spadają tam, gdzie e-papierosy są łatwo dostępne.

W Polsce według badań Stowarzyszenia eSmoking Association ponad 50 proc. użytkowników e-papierosów całkowicie rzuciło palenie natomiast około 80 proc. z tych, którzy nadal palą, zmniejszyło liczbę wypalanych papierosów tradycyjnych. W Polsce żyje wielu ludzi, którym udało się rzucić palenie. Z e-papierosów korzysta ok. 1,5 mln osób, z których blisko 100% to byli lub obecni palacze tradycyjnych papierosów.

Naukowcy z Baylor College of Medicine w Houston wykazali, że nikotyna nie tylko uzależnia, ale zmusza mózg do lepszego zapamiętywania miłych wrażeń kojarzących się z paleniem. Badania na myszach, u których rejestrowano aktywność mózgu pod wpływem działania nikotyny, wykazały, że papierosy wzmacniają tworzenie się nowych połączeń między komórkami nerwowymi, a to świadczy o tworzeniu się szlaków pamięciowych. Między innymi dlatego w stresujących sytuacjach mamy potrzebę sięgnąć po papierosa, by się uspokoić.

Supermetody na walkę z nałogiem jeszcze nie opracowano. Jest jednak kilka sposobów, które wielu osobom pomogły walczyć z uzależnieniem od papierosów.

Przy rzuceniu nałogu bardzo ważne jest nastawienie psychologiczne. Palaczowi nie uda się, gdy nie ma wystarczającej motywacji lub w sytuacji, gdy podświadomie obawia się utraty dużej przyjemności,  dodatkowo jest przekonany, że papierosy relaksują i pomagają w kłopotliwych sytuacjach.

Kate Janse Van Rensburg z University of Exter podkreśla istotę uprawiania sportu. Wysiłek fizyczny jest bardzo ważny i również pomaga przy rzuceniu nałogu. Sport pomoże wzmocnić prace serca, koordynację ruchową oraz wytrzymałość. Dodatkowym plusem jest spalanie kilogramów, które często pojawiają się u osób palących papierosy. Kate Janse Van Ransburg wykazała, że tylko 15 minut aktywności fizycznej sprawia, że ludzki mózg skupia się na wysiłku oraz przestanie być „czuły” na wspomnienia o miłych chwilach podczas zaciągania się dymkiem. Nie będzie zatem zwracał uwagi na ludzi palących papierosy i na chwytliwe reklamy.

Nowy rok pozwala wyznaczyć sobie nowe cele, które warto spróbować zrealizować. Każdy najmniejszy sukces to powód do dumy.

By Aleksandra Koszyk

Jestem studentką trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pochodzę z Lublina. Uwielbiam podróżować i odkrywać niezwykłe historie "zwykłych ludzi". Dziennikarstwo to dla mnie nie tylko praca, lecz niesamowita pasja. Marzę o wycieczkach do Indii, Japonii i USA.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *