Organizacja zajęć 2020/2021

Źródło: cogito.com
Publikujemy pełną treść zarządzenia rektora w sprawie organizacji zajęć
W sprawie organizacji zajęć dydaktycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021
Na podstawie art. 23 ust. 1 w związku z art. 50 ust. 1 i art. 67 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2020 r., poz. 85 z późn. zm.),
zarządzam:
§ 1
- Kształcenie na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w semestrze zimowym rokuakademickiego 2020/2021 realizowane jest z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się realizację, o ile Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie przedłuży zawieszenia kształcenia, w trybie tradycyjnym (tj. w szczególności w budynkach Uczelni):
1) części zajęć dydaktycznych: ćwiczeń, konwersatoriów, seminariów, w tym dyplomowych wymagających użytkowania specjalistycznej aparatury lub oprogramowania, którego nie można udostępnić z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość;
2) zajęć dydaktycznych dla studentów pierwszego roku studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich, z wyłączeniem wykładów;
3) zajęć dydaktycznych w formie praktyk zawodowych, zajęć terenowych;
4) prac naukowych lub badań koniecznych do prac dyplomowych lub zaliczeniowych. Decyzję o dopuszczeniu studenta do laboratorium podejmuje dziekan wydziału. W przypadku laboratoriów instytutowych decyzję tę podejmuje dziekan wydziału w porozumieniu z dyrektorem instytutu.
- W okresie, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się realizację w formie hybrydowej (blending learning):
1) części zajęć dydaktycznych: ćwiczeń, konwersatoriów, laboratoriów i seminariów, w tym dyplomowych:
2) zajęć dydaktycznych dla studentów pierwszego roku studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich.
- Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4 podejmuje dziekan wydziału.
- Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do słuchaczy realizujących kształcenie w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców.
- Zajęcia z wychowania fizycznego będą realizowane w formie tradycyjnej. Dla studentów, którzy nie będą mogli realizować zajęć w tej formie przewiduje się alternatywne formy zajęć, dostosowane do możliwości i bieżących uwarunkowań.
§ 2
- Kształcenie doktorantów odbywa się na zasadach określonych w § 1.
- Doktoranci UMCS mogą prowadzić badania naukowe i korzystać w tym celu z pomieszczeń i aparatury Uniwersytetu.
- Decyzję o dopuszczeniu doktoranta do pomieszczeń i aparatury podejmuje dyrektor instytutu w porozumieniu z dziekanem wydziału lub dyrektorem szkoły doktorskiej.
§ 3
- Dopuszcza się realizację wszystkich zajęć dydaktycznych w trybie tradycyjnym.
- Decyzje w tym zakresie podejmują dziekani wydziałów biorąc pod uwagę liczebność danego roku studiów oraz dostępność odpowiednich sal dydaktycznych, jak również ogólną liczbę studentów która miałaby realizować w danej formie kształcenia w sposób tradycyjny.
§ 4
- Zajęcia prowadzone w formie zdalnej lub hybrydowej powinny być realizowane w trybie synchronicznym, w godzinach wyznaczonych w planie zajęć dla danego kierunku i roku. Powinny być przygotowane i udostępniane studentom z wykorzystaniem Wirtualnego Kampusu UMCS lub aplikacji Teams w ramach ogólnouniwersyteckiej licencji Microsoft Office 365 oraz umożliwiać aktywizowanie studentów, możliwość zadawania przez nich pytań oraz wypowiadania się.
- Dopuszcza się, jako pomocniczą formę kontaktów ze studentami, wykorzystanie systemu USOS oraz poczty służbowej pracownika.
- Dziekan może wystąpić do Prorektora właściwego ds. kształcenia z wnioskiem o wykorzystanie innego narzędzia IT, niż wymienione w ust. 2, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii pracownika Lubman UMCS i Inspektora Ochrony Danych Uniwersytetu.
§ 5
Zajęcia realizowane w trybie tradycyjnym, w razie konieczności wynikającej z ich specyfiki lub powierzchni sal dydaktycznych, mogą być realizowane, za zgodą Rektora, w grupach mniejszych niż określone w przepisach wewnętrznych Uniwersytetu.
§ 6
- Zajęcia dydaktyczne na studiach niestacjonarnych, studiach podyplomowych i innych formach kształcenia, mogą być realizowane w trybie tradycyjnym, o ile program studiów nie stanowi inaczej.
- W przypadku, gdyby ze względu na specyfiką zajęć lub liczebność grup nie było możliwości ich realizacji w trybie tradycyjnym dopuszcza się tryb zdalny z zachowaniem zasad określonych w § 4.
§ 7
Konsultacje ze studentami powinny odbywać się w wyznaczonych terminach w formie zdalnej. W wyznaczonym terminie nauczyciel akademicki powinien być dostępny dla studentów na wskazanej platformie, o których mowa w § 4 ust. 1. Dziekan wydziału może wyrazić zgodę na realizację konsultacji w trybie tradycyjnym.
§ 8
- Zajęcia dydaktyczne w trybie tradycyjnym należy realizować z zachowywaniem wszelkich środków ostrożności, w tym dotyczących przebywania osób w pomieszczeniach, używania masek ochronnych oraz rękawic ochronnych.
- Zobowiązuje się Dziekanów do przedłożenia – w terminie do 14 września 2020 r. – wykazu kierunków i lat studiów, na których zajęcia prowadzone będą w formie tradycyjnej.
§ 9
Uczelnia zastrzega sobie prawo do możliwości odwołania lub modyfikacji zasad przyjętych w niniejszym zarządzeniu w przypadku wprowadzenia zmian w przepisach powszechnie obowiązujących związanych ze stanem epidemii.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
R E K T O R
prof. dr hab. Stanisław Michałowski