Jak przygotować CV? Urząd Pracy daje wskazówki

Urząd Pracy pomoże Ci przejść przez proces stworzenia CV krok po kroku. Jak stworzyć dokument, który przyciągnie uwagę rekruterów i pracodawców?  

Istnieje kilka rodzajów CV (życiorysów), warto wybrać ten, który będzie najlepiej pasował do Twojego doświadczenia i kompetencji.  

Zdjęcie: MUP w Lublinie

Chronologiczna wersja życiorysu – najczęściej stosowana

Chronologiczna wersja życiorysu często ułatwia pracę rekruterów i pomaga szybciej zwrócić uwagę na kandydata. Informacje o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym podawane są w odwrotnym porządku chronologicznym, zaczynając od ostatnio ukończonej uczelni/ostatniego miejsca zatrudnienia. Jest bardzo czytelne. Istotnymi informacjami są miejsca zatrudnienia oraz opisy obowiązków – na tym warto najwięcej się skupić. Taka wersja życiorysu jest odpowiednia wtedy, kiedy stanowisko, o które się ubiegamy, jest podobne do zajmowanych wcześniej lub gdy mamy bogate doświadczenie zawodowe w podobnej branży.  

Funkcjonalna wersja życiorysu – dla młodych specjalistów

Taki rodzaj CV kładzie nacisk na rodzaj i zakres kwalifikacji, a nie na tempo i kolejność ich zdobywania. Przy takim życiorysie należy skoncentrować się na najważniejszych umiejętnościach i osiągnięciach. Polecany jest osobom, które przez długi okres pozostawały bez pracy, bądź często zmieniały miejsce zatrudnienia. Taki układ treści sprawia, że uwaga rekrutera koncentruje się na informacjach, które chcemy wyeksponować. CV funkcjonalne jest dobre w sytuacji, gdy mimo niewielkiego doświadczenia profesjonalnego posiadamy kwalifikacje lub nawyki zdobyte np. w czasie studiów, kursów i szkoleń. 

Niekonwencjonalna (twórcza) wersja życiorysu – dla kreatywnych stanowisk

Ten rodzaj CV zalecany jest osobom ubiegającym się o stanowiska, na których kreatywność jest jednym z najważniejszych wymogów i wielkim atutem. Jedyną regułą przy tworzeniu takiego życiorysu jest jego oryginalność. Zanim zaczniemy tworzyć dokument, warto przystąpić do uporządkowania i selekcji informacji o swoim zatrudnieniu i doświadczeniu, które chcemy zawrzeć w treści. Warto wówczas wyselekcjonować tylko te informacje i fakty z przeszłości, które mogą uatrakcyjnić Twoją  kandydaturę na określone stanowisko pracy. Taką atrakcyjną i innowacyjną formą autoprezentacji jest np. Video CV. To krótki film ukazujący Ciebie, Twoje doświadczenie oraz pasje. Może być doskonałym uzupełnieniem CV tradycyjnego. 

Europejskie CV – Europass 

Europass to inicjatywa Komisji Europejskiej. Taki wzór CV obejmuje portfolio dokumentów funkcjonujących w takiej samej formie na obszarze całej Europy, również w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajach kandydujących do UE. 

Wyróżniają następujące rodzaje CV – Europass:

  • Europass CV 
  • Europass Paszport Językowy 
  • Europass Mobilność 
  • Europass – Suplement dla absolwentów szkół wyższych oraz dokumenty dla absolwentów kształcenia zawodowego: 
  • Europass – Suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe 
  • Europass – Suplement do świadectwa czeladniczego/dyplomu mistrzowskiego 

Więcej o rodzajach Europejskich wzorów CV możemy poczytać na:  

Krajowe Centrum Europass www.europass.org.pl   

CEDEFOP Europass https://europass.cedefop.europa.eu/pl/home 

Na stronie Europass można również założyć swój profil, stworzyć bezpłatnie CV oraz list motywacyjny. 

Co powinno zawierać dobrze zrobione CV? 

  • Imię i Nazwisko; 
  • Aktualne zdjęcie;  

zdjęcie na CV ma pasować do stylu stanowiska, o które ubiegasz się, np. Jeśli kandydujesz na stanowisko rzecznika prasowego, zdjęcie ma być eleganckie, najlepiej w garniturze czy w koszuli z krawatem.  

  • Adres, telefon, e-mail; 
  • Cel zawodowy (jest mile widziany); 
  • Wykształcenie; 

daty (od roku – do roku) Podaj najważniejsze szczeble edukacji w odwróconym porządku chronologicznym. Podaj nazwę szkoły, uczelni, wydział, specjalizację, uzyskany tytuł zawodowy. 

  • Doświadczenia zawodowe; 

daty (od roku – do roku). Wymień wykonywane prace w odwróconym porządku chronologicznym. Wpisz nazwę firmy, zajmowane stanowisko, zakres obowiązków, podaj przykłady największych osiągnięć, projekty, nad którymi pracowałeś itp. Jeżeli starasz się o pierwszą pracę, uwzględnij także praktyki i staże zawodowe, prace dorywcze, wakacyjne i za granicą.         

  • Dodatkowe kursy i szkolenia; 

daty (od roku – do roku). Uwzględnij przebyte kursy, szkolenia – są one dowodem Twojej aktywnej postawy, tym bardziej, jeżeli dotyczą stanowiska, o które się ubiegasz. 

  • Języki obce; 

Wymień języki obce oraz określ stopień ich znajomości. Zawsze zaczynaj od języka, którym posługujesz się najlepiej.  

  • Dodatkowe umiejętności; 

Stopień znajomości obsługi komputera – podaj obsługiwane programy oraz języki programowania. Warto też wpisać prawo jazdy i umiejętności obsługi urządzeń biurowych, specjalistycznych maszyn, kasy fiskalnej, sztukę fotografii itp. 

  • Zainteresowania; 

Wymień zainteresowania zawodowe i pozazawodowe, tym bardziej jeżeli są one oryginalne. Staraj się je sprecyzować, nie używaj ogólników. 

  • Klauzula o ochronie danych osobowych 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Dz.U. UE L 119/1). 

Źródło: https://muplublin.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/poszukiwanie-pracy-i-rekrutacja/jak-przygotowac-cv  

Korekta: Kacper Beda

Zdjęcie: pexels/Andrea Piacquadio

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *