To, co młodzież ludzi najbardziej 

Napoje energetyczne pojawiły się na świecie na szeroką skalę w latach 80- tych dzięki wprowadzeniu na rynek marki Red Bull. W Polsce niestety dopiero w latach 90- tych to nie da się nie zauważyć, że popyt ich popularności przypadł dopiero na ostatnich dwadzieścia lat. O tej popularności, kolekcjonerstwie, a także o innych aspektach tej branży w dalszej części tego artykułu.  

Obecnie najbardziej znanymi markami napojów energetycznych popularnie zwanych energetykami są: Monster, Black, Tiger, Red Bull oraz Burn. Można je spotkać na półkach niemal w każdym sklepie w Polsce. Trudno nam sobie wyobrazić, aby obecnie nie znaleźć w osiedlowym sklepiku lub dużym supermarkecie chociaż jednego, dwóch rodzajów popularnych napojów. I jeśli chodzi o rynek produkcji, Polacy mogą być z siebie dumni. Rozpoznawalne marki takie jak: Black, Engine oraz Tiger znajdują się w naszych krajowych rękach. Nie będę podejmował dyskusji czy są one zdrowe i pożyteczne, czy też nie, jedno jest pewne. Są one popularne. Dostępne pod względem objętości produkty są naprawdę różne. Od standardowych pojemności 250 i 500 ml do nawet 550, 473 i 355 ml. Obecnie oferta dotycząca składników odżywczych zawartych w energetykach jest dostosowana do niemal każdego konsumenta. Od ofert bez zawartości cukru aż po odmiany smakowe dopasowane do wielu indywidualnych gustów odbiorców.   

Rynek kolekcjonerski 

Można ze zdumieniem zaobserwować fakt, że w Polsce rozwinął się silny rynek kolekcjonerski. Powodów jest kilka. Zmieniająca się na przestrzeni lat oferta, dostarczająca coraz więcej nowych smaków, spowodowała także wzrost dostępnych wzorów, typów i kombinacji kształtów i wyglądów puszek po napojach. Stało to za atrakcyjnością posiadania licznych egzemplarzy dostarczających nieraz oryginalnych zbiorów. Część z dostępnych pozycji przestała być już dostępna na rynkach publicznych, a znajduje się już tylko w rękach prywatnych. Ceny takich zabytkowych puszek mogą sięgnąć sporych sum, uwzględniając, iż jest to tylko kawałek metalu. Pojawiają się liczne strony posiadające ofertę smaków dostępnych za granicą. Niestety pod tym względem Polska wygląda ubogo w konkurencji z Niemcami, Wielką Brytanią czy ojczyzną napojów energetycznych Stanami Zjednoczonymi. Puszki różnią się od siebie. Czasami jeden smak był na przestrzeni dziejów eksponowany w dwóch lub więcej typach puszek z inną szatą graficzną. Ofertę wzbogacają edycje limitowane związane z akcjami promocyjnymi firm lub ogólnymi wydarzeniami ważnymi w danych społecznościach. W Polsce było to związane przykładowo z Euro 2020. Atrakcyjne są też puszki pochodzące z rynków azjatyckich (egzotyczne napisy), czy też te, zawierające kody promocyjne do gier. Często są one również reklamą dla danego przedsięwzięcia lub innego produktu (Cyberpunk 2077 na puszcze Sprite). Pojawiają się liczne grupy na portalach społecznościowych zrzeszające fanów tej dziedziny. Wymieniają się oni ciekawostkami dotyczącymi danego typu napojów, informują o nowościach na rynku Polskim i światowym, a także oferują na sprzedaż egzemplarze, świeżo rozpoczynającym przygodę z kolekcjonerstwem zbieraczom. Wśród konkurencji na rynku, oryginalnością stara się wykazać firma Monster. Oferuje ona w sprzedaży także koszulki z charakterystycznym logotypem, lodówki oraz bidony. 

Na zakończenie 

Chociaż napoje energetyczne są obecne na polskim rynku już od kilku dekad, wciąż są rynkiem atrakcyjnym dla inwestorów. Egzystowanie mocnych marek pozostawia jeszcze niszę dla nowych producentów. Nie bądźmy więc zaskoczeni, jeśli w ciągu kilku następnych lat zobaczymy na półkach sklepowych nową markę energetyków. 

Korekta: Magdalena Sadłowska 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *